Emberarcú társaság (Peter Selg egyik legújabb cikke, 2. rész) |
2014. március 09. | |
Peter Selg Emberarcú társaság Az „Emberség képviselője” mint az egyéni és közösségi helytállás példaképe
De talán azt is mondhatjuk: egy „emberarcú” társaság olyan társaság, amely rácsodálkozással, együttérzéssel és lelkiismerettel dolgozik, ahol is a „lelkiismeret” (Gewissen) ilyen összefüggésben a megismerő képességnek (az „ismereteknek”, a „tudásnak”) (Wissen) a moralitással való kapcsolatára utal. Lelkiismeretesnek lenni és lelkiismeretesen cselekedni ilyen értelemben azt jelenti: saját megismerési mércénkhez hűnek maradni. A csodálkozás, az együttérzés és a lelkiismeret - Krisztus orcájának Rudolf Steiner által hangsúlyozott minőségei - egyúttal három szakaszt jelölnek ki az Antropozófiai Társaság fejlődéstörténetében: az antropozófiai munka csodálkozva figyelt felépítését 1902 után, az (együtt)érző Közép erőinek aktivizálását a krisztológia és az Ötödik evangélium kibontakozásával, nem sokkal az első világháború előtt, s végül az élet különböző területein megjelenő antropozófiai kezdeményezéseket a háború vége után, melyek alapjául mély lelkiismereti impulzusok szolgáltak. Ugyanakkor azt mondhatjuk: az Antropozófiai Társaságnak magával az Antropozófiával szemben is e rácsodálkozásra, együttérzésre és lelkiismeretességre van szüksége! Rudolf Steiner többször hangsúlyozta, hogy az Antropozófia mintegy „láthatatlan emberként”, valós lényként él az antropozófusok közösségében - vagy legalábbis így kellene köztük élnie. Ezt az „Antroposzófia” lényt mint olyat kellene érzékelnünk, felismernünk és védelmeznünk - s az antropozófusok „a lehető legnagyobb felelősséggel” tartoznak iránta.[1] Elképzeléseink, célkitűzéseink és cselekedeteink helyességének az Antropozófiai Társaság tagjaiként mind-mind ez előtt a lény előtt kell beigazolódnia - és Rudolf Steiner többször is egyértelművé tette, hogy ennek az alapelvnek minden baráti viszony vagy „klikk” fölött, s egyben minden szociális tapintat fölött kell állnia a társaságban. Egy „emberarcú” Antropozófiai Társaság legelsősorban ezzel a lénnyel szemben vállal kötelezettséget - s ez komoly és felelősségteljes feladat! Az antropozófia nem olyan eszmék kincsesbányája, melyek Rudolf Steiner ránk hagyott írásaiban és előadásaiban találhatók meg elszórtan, s amelyből az ember kénye-kedve szerint válogathat, hanem egy eleven lény. Az „Emberarcú [Antropozófiai] Társaságnak” ezt a[z Antroposzófia] lényt kell szolgálnia - s Rudolf Steiner szerint a társaságnak ehhez a jövőben „nagyobb bátorságra és tetterőre”, „több türelemre és toleranciára” lesz szüksége - s mindenekelőtt az Igazsághoz való még nagyobb hűségre”.[2] Rudolf Steiner ismételten hangsúlyozta: arról van szó, hogy „végtelenül elnézőek és szociálisan toleránsak legyünk az emberekkel”, hogy képesek legyünk ezt kifejleszteni magunkban - és „csak ott ne legyünk elnézőek, ahol meghamisítják és lerombolják a szellemtudomány lényegét.”[3] Az igazság fölötte áll minden lelki összetartásnak, „lojalitásnak” és egyéb másodrendű erényeknek - és Rudolf Steiner nagyon szigorúvá s olykor kimondottan nyerssé és kíméletlenné vált, ahol sérülni látta ezt az alapelvet (az Antropozófiai Társaságon kívüli és belüli ellenfelekkel való bánásmódban). Többször is óva intett a pozitivitási gyakorlat tévesen értelmezett alkalmazásától, s egy ezoterikus óra során a következőket mondta: „Legfőbb és legszentebb értékként, amivel rendelkezünk, mindig az igazsághoz való hűséghez [kell] ragaszkodnunk. Sose tegyünk olyan engedményeket, amelyek sértik az igazságot, hiszen éppen az igazság az, ami ellen sohasem szabad vétenie annak, aki ezotériával foglalkozik. Szörnyű és súlyos vétség, hogyha valaki, aki ezotériával foglalkozik, a testvériség kedvéért elferdíti az igazságot; ha azért, hogy ne bántson meg valakit, akár csak a legcsekélyebb mértékben is elhomályosítja az igazságot, hiszen ezzel [nem csak az igazságnak, hanem] annak az embernek is árt. S még ha vérző szívvel kell is látnunk, hogy valaki, akit esetleg szeretünk, vét az igazság ellen, nekünk akkor is ki kell tartanunk az általunk felismert igazságnál, akármilyen következményekkel járjon is számunkra. Egyvalamit azonban megtehetünk, s ez válasz lehet korábban feltett kérdésünkre: még ha el is kell ítélnünk egy embernek a tetteit [vagy kijelentéseit], magát az embert azonban nem kell elítélnünk, hanem szeretnünk kell őt. Hogy tényleg szeretjük-e őt, az majd a meditációnk pillanataiban fog kiderülni számunkra. Szimpátiáinkból és antipátiáinkból, apró-cseprő gondjainkból semmit se vigyünk át a szellemi világokba - ez nyitja majd meg nekünk a szellemi világokat, s így nyerünk oda megfelelő módon bebocsátást.”[4] Ahogy az imént már hangsúlyoztuk: az igazság minden embernek a javára válik, még annak is, aki tévúton jár. Ha érvényt szerzünk az igazságnak - ahelyett, hogy visszahúzódnánk az összes lehetséges „álláspont” relativizmusa mögé -, azzal a megtévedt embert is oltalmazzuk és támogatjuk, s hosszabb távon pedig segítjük őt abban, hogy kiszabadulhasson Lucifer és Ahrimán (vagy még sötétebb erők) fogságából, amelybe az ember gyakran akaratán kívül kerül. S ilyen értelemben úgy is mondhatnánk: fő feladataink egyike, hogy az antropozófiát - annak lényét - engedjük jelen lenni társaságunkban, hogy az ő segítségével kezdeményező készséggel tevékenykedhessünk. Egy ilyen külső és belső áttörés (vagy ébredés) szellemi és szociális ősképe, úgy vélem, a tanítványok pünkösdi közösségében adatott meg számunkra. E Krisztus-központú közösségről mondta Rudolf Steiner, hogy a pünkösdi esemény által egy új szellemi szintet ért el. Rudolf Steiner úgy fogalmazott, hogy egy új lelkület, egy teljesen újfajta lélekállapot ragadta el a közösség minden tagját: a tanítványok Pünkösdkor és azután levetették az élet „szűkösségét és önösségét”, s „végtelen nagylelkűséget” és „óriási belső türelmet” fejlesztettek ki magukban, s „szívük mélyén megértést tanúsítottak minden iránt, ami a Földön emberi”. Ezután oly módon tudták magukat kifejezni, „hogy mindenki mértette őket, aki jelen volt”, mivel képesek voltak belelátni „minden ember szívébe és lelkébe”, s az ő nyelvén tudtak szólni.[5] Mindezek tették lehetővé, hogy a tanítványok hatékonyan tudjanak tevékenykedni a külvilágban, az emberek között - ám szellemi ébredésük alapja, annak fundamentuma a „mindenható szeretet” szellemének pünkösdi élménye volt. S úgy vélem, nem nehéz belátnunk, hogy Rudolf Steiner az Általános Antropozófiai Társaság újraalapításával és a[z 1923/24-es] Karácsonyi konferenciával - mint a „kozmikus idők fordulójának kezdetével” - egy ilyen értelmű újrakezdésbe fogott Dornachban. Az Antropozófiai Társaságnak mint „Emberarcú Társaságnak” azáltal kellene teljesen kibontakoznia, hogy az antropozófusok szívét átjárja az Antroposzófia. Ennek a társaságnak a középpontjában tevékenykedett Rudolf Steiner példamutató módon, minden szellemi erejével és akaratával, de ugyanakkor humorával is, amely szellemes, kifinomult és aranyló volt, és soha nem volt bántó. Andrej Belij szavaival: ő „a szívből fakadó erők óriása” volt. Úgy vélem, egy „Emberarcú Társaságnak”, s így egy Rudolf Steiner körül és az ő vezetésével létrejött szellemi közösségnek is Michaelt kell szolgálnia, s az Ember lényéért kell munkálkodnia. Egy ilyen Emberarcú Antropozófiai Társaság hordozza magában a jövő alapkövét.
Des Lichtes webend Wesen, es erstrahlet A fény éltető lénye ragyog fel Von Mensch zu Mensch, Emberről emberre, Zu füllen alle Welt mit Wahrheit. Hogy igazsággal töltse be a világokat. Der Liebe Segen, er erwarmet A szeretet áldása melegséggel tölti el Die Seele an der Seele, Az egyik lelket a másik iránt, Zu wirken aller Welten Seligkeit. Hogy hatása üdvös legyen az egész világra. Und Geistesboten, sie vermählen S a szellem küldöttjei egyesítik Der Menschen Segenswerke Az emberek áldásos tetteit Mit Weltenzielen; A nagy világcélokkal; Und wenn vermählen kann die beiden És ha az ember is képes egyesíteni e kettőt, Der Mensch, der sich im Menschen findet, Midőn a másik emberben talál önmagára, Erstrahlet Geisteslicht durch Seelenwärme. Akkor a lélek melegén át felragyog a szellem fénye.[6]
Fordította: Korcsog Balázs
Az írás eredeti címe és megjelenési helye: „Eine Gesellschaft mit dem Antlitz des Menschen”. Initiative Entwicklungsrichtung Anthroposophie - Ein Nachrichtenblatt (ENB), 2013/27. (2013. december 22.)
[1] Rudolf Steiner: Die Geschichte und die Bedingungen der anthroposophischen Bewegung im Verhältnis zur Anthroposophischen Gesellschaft [Az antropozófiai mozgalom története és helyzete az Antropozófiai Társasággal való viszonyában] (GA 258). Dornach, 19813, 138. o. [2] Rudolf Steiner: Das Schicksalsjahr 1923 in der Geschichte der Anthroposophischen Gesellschaft (Vom Goetheanumbrand zur Weihnachtstagung) [Az 1923-as sorsdöntő esztendő az Antropozófiai Társaság történetében (A Goetheanum leégésétől a Karácsonyi konferenciáig)] (GA 259). Dornach, 19911, 861. o. [3] Rudolf Steinertől idézi Adelheid Petersen: „Dornach in den Jahren 1914/1915” [Dornach 1914/15-ben]. In: Erika Beltle és Kurt Vierl (szerk.): Erinnerungen an Rudolf Steiner [Emlékezések Rudolf Steinerre]. Stuttgart, 1979, 192. o. [4] Rudolf Steiner: Zur Geschichte und aus den Inhalten der ersten Abteilung der Esoterischen Schule 1904-1914 [Az Ezoterikus Iskola első tagozatának történetéről és tartalmaiból 1904-1914] (GA 264). Dornach, 19962, 336. sk. [5] Vö. Rudolf Steiner: Az Akasha-kutatásból. Az Ötödik evangélium (GA 148); és Peter Selg: Christus und die Jünger. Vom Schicksal der inneren Gemeinschaft [Krisztus és a tanítványok. A belső közösség sorsáról]. Arlesheim, 2009. [6] Rudolf Steiner: Vier Mysteriendramen [Négy misztériumdráma] (GA 14). Dornach, 19985, 113. o. [A Benedictus által adott második „meditáció” A beavatás kapujából (K. B.)] |
|
Utolsó frissítés ( 2014. szeptember 30. ) |
< Előző | Következő > |
---|