Peter Tradowsky leírása Ernst Barlach szobráról |
2014. július 14. | |
Korunk szellemi harcosa - a fenevad hátán egyensúlyozva* Ernst Barlach szobra
Ernst Barlach A szellemi harcos című bronzszobrán teljes mértékben kifejeződik, hogy az Énből fakadó ellenállás egy láthatatlan, szellemi küzdelmet jelent, nem pedig fizikai harcot vagy erőszakot. Ernst Barlach ezt a szobrot eredetileg a kieli Nikolai-Kirche (Szent Miklós templom) számára készítette. Önmagáért beszél, hogy e szobor kimondottan szálka volt a nácik szemében, s mindent megtettek, hogy elpusztítsák, de szerencsére ez nem sikerült nekik. A szellem harcosa az állat (a fenevad) hátán áll, melyet lábai alá szorított, az állat tagjai azonban erőről és tettrekészségről tanúskodnak [mintegy ugrásra készen áll]. A szellemi harcos megfékezi a fenevadat és úrrá lesz rajta, de nem pusztítja el - bizonyos értelemben az jelenti ugyanis az alapot, a talajt, amin a szellem harcosa áll. A szellemi harcos éppen azáltal válik a szellem harcosává, hogy felülkerekedik a fenevadon, s féken tartja. Ebben korunk elengedhetetlen fejlődési és életfeltétele jelenik meg plasztikusan és képszerűen. A szellemi harcos karcsú, egyenes alakja - leszegett szárnyaival, melyek lemondtak a szárnyalásról - a kezeiben összpontosul, melyekben a kardot tartja. Kissé lesütött tekintete tanúskodik gondolkodásának tudatosságáról és napszerű tisztaságáról. Visszafogott erejében rejlik az a szerénység, mely a győzelem bizonyosságából fakad. A függőlegesen a magasba mutató kard köti össze őt a mennyei magasságokban működő szellemi erőkkel, amelyek segítségével sikerült megfékeznie és felülkerekednie a fenevadon. Az egyenes kard teljes hosszában a mennyei erőket közvetíti feléje. Az állat legyőzése csakis azáltal vált lehetővé számára, hogy a kardot már nem lefelé, egyenesen a fenevad ellen fordítja, hanem éppen a kard magasba emelésével lesz képes úrrá lenni rajta. E szó szoros értelemben vett „kardforgatás” - a kard lentről felfelé fordítása - a szellemi küzdelem szükségszerű velejárója korunk szellemi harcosa számára, aki nem a hagyományos értelemben küzd a fenevaddal, hanem a megismerés kardját emeli magasba, s felemelt kardjának hegyével merít erőt a Napszellem működéséből. Tiszta, tudatos, józan naperők áramlanak a szellemi harcos testébe, hogy meg tudja fékezni s képes legyen felülkerekedni a fenevadon. Ernst Barlach művészi zsenialitása révén A szellem harcosának szobrában olyan művet alkotott, mely maradandó formában képes kifejezni korunk Michael-impulzusát.
Fordította: Korcsog Balázs * Részlet Peter Tradowsky Die Stunde des Widerstands. Das Ich als Kern des Widerstands [Az ellenállás órája. Az Én mint az ellenállás magja] című könyvéből. Verlag für Anthroposophie, 2010, 16-18. o. - A cím a fordítótól származik. |
|
Utolsó frissítés ( 2015. február 11. ) |
< Előző | Következő > |
---|