2009. február 15. |
Stigmatizáció
és Krisztus-megismerés
Sorskérdés
Szergej
O. Prokofjev új könyvéről
(…)
Szergej O. Prokofjev könyve azonban - tömör és ellentmondást nem tűrő stílusával, illetve a
benne foglalt tartalmakkal való együttélés pátosza ellenére - alapvetően teoretikus, fogalmilag elméleti jellegű
marad: érveit a Rudolf Steiner Összkiadás szövegének összefüggéseiből meríti,
és azokból gondolati úton próbál meg következtetéseket levonni és új okkult
összefüggéseket kidolgozni. A megismert tartalmakból azonban hiányzik az
élményszerű elem, hiányoznak annak a megismerő intellektusnak a belső
tapasztalatai, aki szemléletes formában képes közvetíteni mindazt, amit e
tartalmak konkrét érzékelése során tapasztalt, s ami e nélkül az élményszerű,
tapasztalati elem nélkül pusztán a fogalmak szintjén marad. Hogy a könyv
szerzője ilyen szempontból igen visszafogott és tartózkodó, annak úgyszólván
Prokofjev platonizáló alapállása az oka, amelynek gyanús mindaz, ami
érzékelhető, s amely szerint az antropozófiai iskolázás útján csak a testtől
független, érzékletmentes gondolkodás tesz alkalmassá arra, hogy megfelelő
módon és tudatosan kerüljünk kapcsolatba a szellemi világgal. (…)
Prokofjev
művének utolsó fejezetében, az egész könyvet meghatározó, A fantom[test]
erői és a stigmatizáció című függelékben - a Krisztus valódi megértésére irányuló kizárólagos
igénnyel és minden „érzékelhető” dolog rideg elutasításával a háttérben - fejti ki az idők fordulója óta stigmatizálódott
emberek „látomásaival” kapcsolatos éles vitáját, s végül semmiféle megalkuvást
nem ismerő hangnemben óva int e „tévúttól”.
|
Utolsó frissítés ( 2009. december 31. )
|
Tovább...
|